Wednesday, June 15, 2011

JUJUR DALAM BERCINTA



Jangan cemarkan kasih dengan pelbagai permintaan .

Tidak mudah untuk setia kepada pasangan . Tetapi tidak bermakna anda tidak boleh berlaku setia sekiranya dia memang anda sayangi dan dia amat menyayangi anda .
Cinta adalah modal utama dalam hubungan antara suami isteri . Namun dengan cinta semata-mata , jalinan kasih tentu tidak mampu bertahan lama . Pasangan juga harus memiliki kesetiaan , saling memahami dan hidup penuh kasih sayang sepanjang hayat .
Jadi , bagaimana memastikan kesetiaan itu ? Perhatikan petua berikut yang mungkin boleh dijadikan pedoman :

~ Tanpa imbalan 
Cinta adalah ketulusan hati justeru tidak perlu mengharapkan yang bukan-bukan demi kesenangan sendiri daripada cinta itu .
Misalnya , jangan berharap dengan mencintai pasangan , anda sering mahukan perhatian yang lebih atau berharap pasangan tidak melakukan kesalahan . Semua itu hanya akan menyakiti hati anda .

~ Jangan banyak permintaan
Jangan cemarkan cinta dengan pelbagai permintaan . Sebaliknya , belajar untuk selalu memberi yang terbaik kepada orang lain termasuk kepada pasangan melalui cinta anda . Hanya dengan cinta tulus , semua itu dapat diwujudkan .
Terlalu banyak meminta hanya akan berakhir pada kepentingan peribadi sehingga tidak mampu menambahkan kematangan dalam hubbungan .
Malah mungkin mampu menghancurkan jalinan kasih anda .

~ Jangan takut dikecewakan
Mungkin ini sangat sukar dilakukan . Biasanya , setiap orang selalu menghindari rasa kecewa dan ingin hidup senang tanpa sebarang halangan . Untuk tetap setia kepada cinta , jangan takut dikecewakan .
Pasti sesekali ada pertengkaran kecil yang membuatkan hati terluka namun jangan takut kerana ia dapat mendewasakan diri daripada kekecewaan kecil sebegitu .
Apabila anda sudah mampu menghadapi situasi sukar ini , anda tetap akan setia terhadap cinta .

~Jadilah penghibur yang baik
Tempat cinta adalah hati . Bila hati sedang terluka , seseorang memerlukan hiburan . Begitu pula bila hati pasangan sedang berduka , hiburkan dia . Cinta anda akan menggerakkan diri untuk menghidurkan dan menjadi penguat semangat untuk si dia .

~ Fahami sepenuh hati 
Manusia tidak selalu berada dalam situasi yang mudah . Pasangan mungkin dalam kekecewaan , muram , putus asa atau gagal .
Justeru , anda harus memahami hati pasangan dengan sepenuh hati tetapi bukan memburukkan lagi perasaannya . Misalnya anda merungut mengenai kegagalannya . Jauhkan diri anda daripada bersikap sedemikian .
Jika anda cuba memahami hatinya , pasangan akan lebih mencinta .

~ Bersyukur
Jangan mengeluh dan mengumpat apabila anda gagal , berduka atau kecewa . Ucapan syukur atas kurniaan itu dan penuhi hari dengan pelbagai pengalaman hidup .
Bersyukur akan membuatkan anda tetap setia dalam cinta . Kekuatan hidup akan membuat jiwa anda kerdil . Sebaliknya , anda akan semakin tabah dan hubungan kasih dengan pasangan akan semakin kukuh . (;

~,~ Thanks For The Reading , Like Kalo Suka ♥ .

Followers